teljesítménymérés

Mi érdekelné jobban egy tuningolt autó tulajdonosát, mint az, hogy az autója pontosan milyen teljesítményre képes?

A választ, pontos adatokkal alátámasztva, csak egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett professzionális eszközzel megmérve kaphatjuk meg.
A teljesítményt alapvetően két helyen lehet mérni. Az egyik lehetőség közvetlenül a motoron, a főtengelyen mérni a teljesítményt. Ez a módszer nem kivitelezhető olyan motoron, ami már benne van egy autóban, így ezt általában gyárakban, laboratóriumokban alkalmazzák, ahol egy adott motor fejlesztésén dolgoznak, és munkájuk során a motorhoz is közvetlenül hozzá akarnak férni. Ennek a mérési metódusnak a körülményesség mellett elég nagy hátránya, hogy a motor nem a helyén beépítve kapja a terhelést, ezért a karosszéria, menetszél és egyéb tényezők által keltett termikus hatások nem teljesen azonosak a majdani beépítési helyhez képest.
A másik lehetőség a keréken leadott teljesítmény mérése, ami talán a legelterjedtebb. Természetesen ennél a módszernél is van lehetőség a főtengelyen leadott teljesítményre következtetni, méghozzá igen pontosan.
A DynoDynamics cég több mint 30 éve foglalkozik mind főtengely-, mind kerék- teljesítménymérő berendezések fejlesztésével, gyártásával. Ez idő alatt szerzett tapasztalataik lehetővé teszik a legpontosabb összefüggést, számítási metódust alkalmazni ahhoz, hogy a keréken mért értékekből megkapjuk a főtengelyen mérhető adatokat.
A különböző autómodellek különböző hajtáslánc-veszteségekkel rendelkeznek sebességtől, fordulattól stb. függően. A DynoDynamics tapasztalatai és számításai szinte minden autótípusra, hajtás és egyéb befolyásoló tényezőre kiterjednek. Ezek birtokában az egyik legpontosabb ilyen eszköz a világon. Csak egy példa: egy főtengelyen (motorpadon) lemért 600 lóerős motor a DynoDynamics padon, keréken mérve, majd onnan visszaszámolva főtengelyre mindössze 2-7 lóerő differenciát mutat a DynoDynamics számítási metódusát alkalmazva.
Tehát, ha már teljesítménymérés, akkor a legfőbb a pontosság!

Teljesítménymérésre elsősorban azoknak van szükségük, akik szeretnék autójukat erősebbé, gyorsabbá tenni és erre szívesen áldoznak, viszont objektív visszajelzésre van szükségük ahhoz, hogy jó irányban haladtak-e, a megtett lépéseik pozitív hatással vannak-e autójuk teljesítményére.
Ez vonatkozhat egy új légszűrő beszerelése előtti és utáni állapot mérésére, egy „chiptuning” hatékonyságának felmérésére, vagy épp egy sok összetevőt tartalmazó komoly tuning megmérettetésére.
Teljesítménymérésre akkor is szükség van, ha valaki meg szeretne győződni az általa vásárolt autó valós teljesítményéről, vagy éppen arról, hogy a megvásárolni kívánt használt autó motorja milyen állapotban van.
Versenyautó bérlésénél sem utolsó szempont, hogy mennyire erős, dinamikus autót akarnak nekünk kiadni nem kis bérleti díjakért. Ezért versenyzőknek és bérbeadóknak egyaránt kínáljuk a lehetőséget a teljesítménymérésre.
Méréshatárok gyakorlatilag nincsenek, hiszen az általunk választott berendezés 0-1200 lóerőig képes egy tengelyen (első vagy hátsó kerék) és 0-2400 lóerőig két tengelyen (összkerekes) pontos mérést végezni. Jelenleg nem csak Magyarországon, de a környező országokban sincs ilyen nagy teljesítmény mérésére alkalmas eszköz.

Gépünket egy speciálisan erre a célra épített teremben helyeztük el melynek tervezése és kivitelezése is a DynoDynamics ajánlása alapján történt. A terem folyamatos légcserélése közel 60.000 légköbméter/óra valamint a menetszél külön egy számítógéppel vezérelt nagykapacitású DynoDynamics ventillátorral sebességfüggően szimulálható.
Mérésünk során pontos képet kaphatnak mind lóerő, mind nyomaték tekintetében kirajzolt/kinyomtatott görbe és adatlista formájában, valamint adatbázisunkba is elmentésre kerülnek ezek a dokumentumok. A mérés során a motoron működő gyári és az általunk használt kiegészítő szenzorok adatai is folyamatosan futnak és rögzítésre kerülnek. Ezek a szenzorok többek között arra is szolgálnak, hogy a mérés során a motor működéséről következtetéseket vonhassunk le, vagy az esetleges hibás működést észleljük, és a mérést időben leállíthassuk a motor meghibásodásának elkerülése érdekében.