teljesítménymérés

Fontos szempont a teljesítmény egy autóban, motorban vagy egyéb járműben?

Tuningolni szeretnénk vagy épp csak meg szeretnénk győződni róla, hogy minden rendben van-e vele?

A választ, pontos adatokkal alátámasztva, csak egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett professzionális eszközzel megmérve kaphatjuk meg.
A teljesítményt alapvetően két helyen lehet mérni. Az egyik lehetőség közvetlenül a motoron, a főtengelyen mérni a teljesítményt. Ez a módszer nem kivitelezhető olyan motoron, ami már benne van egy autóban, így ezt általában gyárakban, laboratóriumokban alkalmazzák, ahol egy adott motor fejlesztésén dolgoznak, és munkájuk során a motorhoz is közvetlenül hozzá akarnak férni. Ennek a mérési metódusnak a körülményesség mellett elég nagy hátránya, hogy a motor nem a helyén beépítve kapja a terhelést, ezért a karosszéria, menetszél és egyéb tényezők által keltett termikus hatások nem teljesen azonosak a majdani beépítési helyhez képest.
A másik lehetőség a keréken leadott teljesítmény mérése, ami talán a legelterjedtebb. Természetesen ennél a módszernél is van lehetőség a főtengelyen leadott teljesítményre következtetni, méghozzá igen pontosan.
A DynoDynamics cég több mint 30 éve foglalkozik mind főtengely-, mind kerék- teljesítménymérő berendezések fejlesztésével, gyártásával. Ez idő alatt szerzett tapasztalataik lehetővé teszik a legpontosabb összefüggést, számítási metódust alkalmazni ahhoz, hogy a keréken mért értékekből megkapjuk a főtengelyen mérhető adatokat.
A különböző autómodellek különböző hajtáslánc-veszteségekkel rendelkeznek sebességtől, fordulattól stb. függően. A DynoDynamics  tapasztalatai és számításai szinte minden autótípusra, hajtás és egyéb befolyásoló tényezőre kiterjednek. Ezek birtokában az egyik legpontosabb ilyen eszköz a világon.

Csak egy példa: egy főtengelyen (motorpadon) lemért 600 lóerős motor a DynoDynamics padon, keréken mérve, majd onnan visszaszámolva főtengelyre mindössze 2-7 lóerő differenciát mutat a DynoDynamics számítási metódusát alkalmazva.
Tehát, ha már teljesítménymérés, akkor a legfőbb a pontosság!

Méréshatárok gyakorlatilag nincsenek, hiszen az általunk választott berendezés 0-1200 lóerőig képes egy tengelyen (első vagy hátsó kerék) és 0-2400 lóerőig két tengelyen (összkerekes) pontos mérést végezni. Jelenleg nem csak Magyarországon, de a környező országokban sincs ilyen nagy teljesítmény mérésére alkalmas eszköz.

Gépünket speciálisan erre a célra épített teremben helyeztük el melynek tervezése és kivitelezése is a DynoDynamics ajánlása alapján történt. A terem folyamatos légcserélése közel 55.000 légköbméter/óra valamint a menetszél külön egy számítógéppel vezérelt nagykapacitású DynoDynamics ventillátorral sebességfüggően szimulálható.
Mérésünk során pontos képet kaphatnak mind lóerő, mind nyomaték tekintetében kirajzolt/kinyomtatott görbe és adatlista formájában, valamint adatbázisunkba is elmentésre kerülnek ezek a dokumentumok. A mérés során a motoron működő gyári és az általunk használt kiegészítő szenzorok adatai is folyamatosan futnak és rögzítésre kerülnek. Ezek a szenzorok többek között arra is szolgálnak, hogy a mérés során a motor működéséről következtetéseket vonhassunk le, vagy az esetleges hibás működést észleljük, és a mérést időben leállíthassuk a motor meghibásodásának elkerülése érdekében.